A mentőhívás szabályai

Veszélyhelyzetben a laikus elsősegélynyújtó legfontosabb feladata, hogy mentőhívás előtt

mérje fel a helyszínt: győződjön meg a helyszín biztonságáról, ill. tájékozódjon arról, mi történt,

majd a szerzett információk birtokában

hívjon segítséget,

és a mentő megérkezéséig

kezdje meg a halaszhatatlan, életmentő beavatkozásokat (pl. újraélesztés, vérzéscsillapítás).

„Legyél Te is Hős!”

Biztonságos a helyszín?

Elsősegélynyújtóként a beteg ellátása érdekében sem szabad aránytalanul nagy kockázatot vállalnod. Mielőtt a beteget megközelítenéd vagy megérintenéd, gyorsan mérd fel a helyszínt, látsz-e, észlelsz-e valamilyen veszélyforrást, ami a saját vagy a beteg életét, testi épségét veszélyezteti.

Ha úgy ítéled meg, hogy a helyszín nem biztonságos, a beteg és/vagy a segélynyújtó veszélyben van (pl. a sérült/beteg elektromos feszültség alatt van, esetleg gáztérben, vagy vízben van, vagy a helyszínen tűz, füst, robbanásveszély van) és saját magad veszélyeztetése nélkül képes vagy rá, próbáld meg elhárítani a veszélyt. Ha ez nem lehetséges, ne közelítsd meg a beteget, kérj segítséget és a segélyhívás során jelezd a mentésirányítónak, hogy időben megfelelő segítséget (pl. katasztrófavédelem, áram-, gázszolgáltató) tudjon a helyszínre küldeni.

Gondoskodj saját biztonságodról is. Ha rendelkezésre áll, viselj védőkesztyűt, esetleg maszkot, és lehetőleg kerüld a beteg testnedveivel (pl. vér, hányadék, nyál) való érintkezést. Különösen fontos ez járványok idején (pl. COVID-19).

(megj.: B típusú elsősegély dobozban maszk és kesztyű is található).

Mi történt?

A mentőhívás előtt igyekezz tájékozódni a helyszínen arról, hogy mi történt (pl. baleset, rosszullét, mérgezés, szülés, vízbefúlás, égés stb.), hány beteg (sérült) érintett, milyen riasztó panaszok, tünetek, sérülések vannak. Fontos információ lehet baleset esetén a sérülés mechanizmusa.

Lehetőség szerint tájékozódj a betegek (sérültek) állapotáról. Tegyél fel a betegnek kérdéseket, az erre adott válaszok segíteni fognak a további teendők meghatározásában és a mentésirányítás számára legtöbbször elegendőek. Riasztó tünet, ha a beteg (sérült) a feltett kérdésekre nem válaszol, ingerekre nem reagál.

A helyszín felmérése nagyon fontos, a mentésirányítás számára nélkülözhetetlen információkat tudsz átadni, de indokolatlanul sok időt ne vesztegess el. Ne feledd, hogy minél előbb kérsz segítséget, annál hamarabb fog megérkezni.

Mentőhívás

Magyarországon bárki bármilyen vezetékes vagy mobiltelefonról hívhatja az Országos Mentőszolgálatot. A segélyhívás ingyenes, a szám tárcsázásához SIM-kártya sem szükséges.

A mentők hívószáma a 104, de elérhető a mentőszolgálat a 112-es általános, az egész Európai Unióban hívható segélyhívó számon is. 

A mentők elérhetőek az ingyenes letölthető „ÉletMentő” applikációval is, melyen keresztül segítséget tudsz kérni egyetlen gombnyomással.

Állampolgárságtól és egészségbiztosítási jogviszonytól függetlenül, amennyiben a beteg azonnali egészségügyi ellátásra szorul, hívj mentőt:

  • ha életveszély, vagy annak gyanúja áll fenn (eszméletlen állapot, bármilyen eredetű súlyos vérzés stb.);
  • baleset, sérülés, bármilyen eredetű mérgezés esetén;
  • megindult szülés, illetve terhesség alatt bekövetkező rendellenesség miatt;
  • ha erős fájdalom, vagy más riasztó panasz, illetve tünet észlelhető (pl. fulladásérzés, nehézlégzés, végtagbénulás stb.);
  • ha olyan magatartászavart észlelünk, mely során a beteg saját maga vagy mások életét veszélyezteti.

A mentésirányító a legalapvetőbb információkat várja a bejelentőtől, nem szükségesek orvosi, egészségügyi ismeretek, elegendő a bejelentett eseménnyel kapcsolatos tájékozottság.  A mentőhívás során maradj nyugodt, próbálj érthetően beszélni, világosan kommunikálni.

A mentőhíváskor az alábbi sémát kövesd! A séma tartalmazza azokat a lényeges információkat, melyek szükségesek a mentésirányító döntéséhez.

  • Mutatkozz be és mondd el a telefonszámodat (ha megszakadna a hívás, vissza tudjon hívni a mentésirányító)!
  • Mi történt? Ne részletezd, csak röviden és tömören nevezd meg. Pl: elgázolták, két autó ütközött, mellkasa fáj, összeesett, megbénult stb. Jelezd azt is, ha a helyszín nem biztonságos.
  • Hol történt a baleset? Pontos cím, város, utca, házszám, vagy melyik autópálya, hányas kilométer, milyen iránya, segíthet egy könnyen megtalálható tájékozódási pont is. Mondj el mindent, ami szerinted megkönnyíti a helyszín, a baleset helyének könnyebb és gyorsabb megközelítését.
  • A sérültek (betegek) száma? Ha sok sérült van, akkor nem kell megszámolnod, csak jelezd, valószínűleg sok sérült van. Ha észlelsz gyermek sérültet, azt is mondd el, fontos információ.
  • A sérültek milyen állapotban vannak, mi jellemzi őket? Pl. földön maradtak, jelentősen véreznek, nagy fájdalmuk van, eszméletlen állapotúak stb.
  • Szükség lehet-e műszaki mentésre (közlekedési balesetnél)? Pl. roncsba szorult sérült is van, üzemanyagfolyást észlelsz stb.
  • Semmi gond, ha izgalmadban valami kimarad a bejelentésedből! A mentésirányító meg fogja kérdezni.
  • Légy türelmes és hallgasd meg a kérdéseket! Előfordulhat, hogy a mentésirányító már a bejelentés alatt riasztja a mentőt, csak még további információra van szüksége.
  • Ne tedd le a telefont, amíg nem kapsz tájékoztatást az intézkedésekről.
  • Ha a mentésirányító vonalban marad, és tanácsot ad a beteg ellátásával kapcsolatban, feltétlenül hangosítsd ki a telefonodat, mert mindkét kezedre szükség lehet, és igyekezz lépésről lépésre követni az utasításokat.
  • A beteget a mentő kiérkezéséig ne hagyd magára, nyugtasd meg és igyekezz lelkileg támogatni.
  • A mentésirányítók jól felkészült szakemberek, tanácsot adhatnak az elsősegélynyújtáshoz a mentő megérkezéséig. Súlyos, kritikus állapotú betegek/sérültek esetében megkérnek, hogy maradj vonalban, és a beteg állapotáról folyamatosan kérdeznek annak érdekében, hogy súlyos állapotváltozás esetén elláthassanak további instrukciókkal.
  • A hívásfelvevő munkáját kikérdezési séma segíti, ennek megfelelően valószínűleg több kérdést is feltesz majd. Ezek között lehetnek olyanok is, melyek az adott eseménnyel látszólag nem függenek össze. Ezt annak érdekében teszi, hogy minden esethez a lehető leggyorsabban a megfelelő szintű és számú mentőegységet, illetve segítséget tudja a helyszínre küldeni. Légy türelmes, és legjobb tudásod szerint válaszolj minden kérdésre.

Gondolj arra, hogy egy rövid, de tömör és lényeges információkat tartalmazó bejelentéssel megkönnyíted a mentésirányító munkáját, mert egyrészt az elhangzott információk alapján hozza meg a döntését a riasztás szintjéről, másrészt a strukturált bejelentés lényegesen lerövidítheti a döntéséig eltelt időt, és így – ez a legfontosabb – a beteg/sérült is jóval előbb kap szakszerű segítséget, ellátást.


  • Tárcsázd a 104 vagy 112-es segélyhívószámot (vagy használd az „ÉletMentő” appot).
  • Azonosítsd magad, mutatkozz be, add meg az elérhetőségedet.
  • Röviden mondd el, miért szeretnél segítséget kérni.
  • Mondd el a pontos címet, vagy adj meg egy könnyen azonosítható, mindenki számára egyértelműen megtalálható tájékozódási pontot. 
  • Jelezd a mentésirányítónak, ha a helyszín felmérése során veszélyforrást észleltél, és úgy gondolod, hogy a helyszín nem biztonságos.
  • Mondd el mi történt, hány sérült van, milyen az állapotuk, mire panaszkodnak, milyen tüneteket észleltél.
  • Válaszolj minden kérdésre, amit a mentésirányító feltesz.
  • Ne tedd le a telefont, várd meg, míg a mentésirányító elköszön.
  • Ha a mentésirányító vonalban marad, hangosítsd ki a telefonodat, és kövesd az utasításait.
  • A mentő megérkezéséig a telefonhívás befejezése után is maradj a beteg mellett, és maradj elérhető

Ha a bejelentés alapján valószínűsíthető a keringésmegállás és mindez közterületen történik, mentésirányítónk aktiválja a „Szív City” alkalmazást, amely a bajbajutott és segítségre szoruló embertársad 500 méteres körzetében riasztja az alapfokú újraélesztés gyakorlati alkalmazásában jártas, fenti applikációt telefonjára korábban letöltő segítségnyújtó mobiltelefonját, jelezve a készüléken a segélynyújtás helyszínét. Ők is tudnak Neked segíteni!


(Az anyagot az OMSZ Orvosszakmai Osztályának csapata állította össze.)


További posztok:

2 thoughts on “A mentőhívás szabályai

  1. Visszajelzés: Közlekedési baleset | kozutiserules.hu

Hozzászólások