Mit tegyünk repülőúton egészségügyi dolgozóként, ha egy utastársunk rosszul lesz?

Hiánypótló összefoglaló angol nyelven, az utasszállító repülőgépeken utazó, egészségügyben jártas szakemberek részére, arra az estre, ha a személyzet egyik tagja, vagy utastársunk rosszul lesz.

FONTOS: aki a tőle elvárható szinten, önkéntesen segítséget nyújt, későbbiekben nem vonható felelőségre, jogi következményektől tartani tehát felesleges, segítsünk amiben tudunk, de a kritikus döntéseket bízzuk a személyzetre, valamint a földi orvosi konzultációs egységre!

  • A cikk forrása két kanadai légitársaság eljárásrendje, de jól adapálható a nemzetközi viszonyokra is.
  • Bár nehéz meghatározni mi számít egészségügyi vészhelyzetnek, az előfordulása kb. 1:7700, 15-25 esemény jut 1 millió utasra, nagyjából 600 járatra jut egy egészségügyi “vészhelyzet”.
  • Leggyakoribb események: syncope (37%), légzési probléma: COPD, asthma exacerbatio (12%), hányinger – hányás (9,5%), kardiális probléma, hirtelen szívhalál (8%), görcsroham (6%).

Az ellátás specifikumai

  • A kabin 1800-2400 m-nek megfelelő magassági nyomásra van beállítva, így az oxigénszaturáció kb. 90- 95% egészséges embereknél is, de ez tüneteket nem okoz, viszont a krónikusan hypoxiás betegek állapotát ez tovább ronthatja. (az alacsonyabb légnyomás miatt (kb. 560 Hgmm), a PaO2 50-60 Hgmm-re csökken, de mivel ez a csökkenés az oxyhemoglobin disszociációs görbe lapos szakaszát érinti, így egészséges emberekben nyugalomban lényegében észrevétlen). Előzetes egyeztetéssel van lehetőség folyamatos oxigénadagolás melletti utazásra is.Van lehetőség oxigén adására, de csak 2-4 l/min áramlással.
  • A kabinban a páratartalom alacsony (10-20%), mely rossz hatással van a krónikus légzőszervi betegekre.
  • A légnyomáskülönbség miatt a gázok térfogata 30%-kal nő, ennek jelentősége a testüregekben lévő gázok esetén van: pl.: mellüregben – PTX, középfülben – “füldugulás”, valamint sebészeti beavatkozások után.
  • A fonendoszkóp használata a zaj miatt nem javasolt, vérnyomás mérésekor az art. radialis tapintása és a pulzoximéter pulzus görbéje legyen a mérvadó.
  • Keressük a beteg saját gyógyszereit!
  • A fedélzeten elérhető gyógyszerek listája eltérő, de alapvető életmentő szerek rendelkezésre állnak.
  • A fedélzet egészségügyi felszerelése szintén változó, de alapvető sürgősségi eszközök elérhetőek: ballon, maszk, egyszerű légútbiztosító eszközök, szülési csomag, tű, fecskendő, branül, kötszer, vércukormérő stb.
  • Törekedjünk az intramuscularis gyógyszeradagolásra.
  • AED szinte minden esetben elérhető, biztonsággal használható.
  • Minden légitársaság szerződésben áll egy földi orvosi konzultációs csapattal, így lehetőség van velük egyeztetni.
  • A légiutaskísérők alapszintű (BLS) képzést kapnak.
  • A döntést az út megszakításáról a kapitány hozza meg!

Forrás (dr. Gebei Róbert cikkelemzése):

  1. http://broomedocs.com/wp-content/uploads/2018/05/kodama2018.pdf
  2. https://www.youtube.com/watch?time_continue=251&v=h5iKxHO5oVY
  3. https://www.uptodate.com/contents/management-of-inflight-medical-events-on-commercial-airlines?source=history_widget#H3

Hozzászólások